Χάινερ Μύλλερ | Η Αποστολή: Ανάμνηση από μιαν Επανάσταση

Η παράσταση “Αποστολή – Ανάμνηση από μιαν επανάσταση” του Χάινερ Μύλλερ, παρουσιάστηκε από την Ομάδα Σημείο Μηδέν στο Θέατρο Άττις – Νέος Χώρος την περίοδο από τον Απρίλιο του 2016 ως τον Απρίλιο του 2017.

 

 

Απόσπασμα από το έργο:

ΣΑΣΠΟΡΤΑΣ: Όταν οι ζωντανοί δεν θα μπορούν άλλο ν’ αγωνίζονται, θ’ αγωνιστούν οι νεκροί. Με κάθε χτύπο στην καρδιά της Επανάστασης, φυτρώνει ξανά κρέας γύρω απ’ τα κόκαλά τους, έρχεται αίμα στις φλέβες τους, ζωή στο θάνατό τους. Η εξέγερση των νεκρών θα είναι ο πόλεμος των τοπίων, όπλα μας τα δάση, τα βουνά, οι θάλασσες, οι έρημοι του κόσμου. Εγώ θα γίνω δάσος, βουνό, θάλασσα, έρημος. Εγώ, αυτό είναι η Αφρική. Εγώ, αυτό είναι η Ασία. Οι δυο Αμερικές, είναι εγώ. 

 

Λίγα λόγια για το έργο:

Η Αποστολή: Ανάμνηση από μιαν Επανάσταση, του Ανατολικογερμανού συγγραφέα Χάινερ Μύλλερ, δημοσιεύτηκε το 1979 στην επιθεώρηση Sinn und Form. Το έργο καταπιάνεται με τη Γαλλική Επανάσταση. Εξιστορεί την απόπειρα τριών απεσταλμένων της επαναστατικής κυβέρνησης στην αγγλική αποικία της Τζαμάικα να πυροδοτήσουν εξέγερση των σκλάβων. Ο μαύρος σκλάβος Σασπόρτας και ο αγρότης Γκαλουντέκ, που έχουν υποστεί την καταπίεση στο πετσί τους, αψηφώντας όλες τις δυσκολίες, ρίχνονται ολόψυχα στον αγώνα μέχρι θανάτου. Ο λευκός διανοούμενος Ντεμπυσόν, γιός δουλοκτήτη κι επικεφαλής της τριάδας, συγκρούεται με τον εαυτό του: να θυσιαστεί στη φωτιά της μάχης για το ιδανικό της Επανάστασης ή να απολαύσει τις ανέσεις και την ασφάλεια της οικογενειακής εστίας των δουλεμπόρων; Με αφορμή τη σύγκρουση και τον εσωτερικό διχασμό των τριών επαναστατών κι έξω από πλαίσιο μιας ρεαλιστικής αφήγησης, ο Χάινερ Μύλλερ, με τρόπο αποσπασματικό, στο ρυθμό ενός εφιάλτη ή ενός ονείρου, υφαίνει ένα βαθιά ποιητικό σύμπαν για την πίστη, την προδοσία και τη διαρκή αναγκαιότητα της επανάστασης.

 

Εμβόλιμο στο έργο της Αποστολής, σύμφωνα με την προσφιλή συνήθεια του Χάινερ Μύλλερ, βρίσκεται ένα κείμενο πρόζας, που παραπέμπει στον κόσμο του Φραντς Κάφκα. Το κείμενο είναι γνωστό με τον τίτλο Ο Άντρας στον ανελκυστήρα και καταδεικνύει την αγωνία και τον φόβο ενός υπαλλήλου, στελέχους γραφειοκρατικού κολοσσού, ο οποίος δεν είναι σε θέση να φέρει σε πέρας την αποστολή που του έχει ανατεθεί. Ο υπάλληλος αδυνατεί να φτάσει στο γραφείο του προϊσταμένου του, καθώς ο χώρος και ο χρόνος «εκτροχιάζονται».

 

Λίγα λόγια για τον συγγραφέα:

Ο αιρετικός μαρξιστής συγγραφέας Χάινερ Μύλλερ (1929-1995), θεωρείται ο σημαντικότερος, μετά τον Μπέρτολτ Μπρεχτ, θεατράνθρωπος της μεταπολεμικής Γερμανίας.
Θεατρικός συγγραφέας, σκηνοθέτης, δραματουργός, ποιητής, θεωρητικός του θεάτρου. Γεννήθηκε στο Έπενντορφ της Σαξονίας στις 9 Γενάρη του 1929. Σε ηλικία μόλις 16 ετών, λίγο πριν την οριστική ήττα των ναζί, στρατολογήθηκε υποχρεωτικά στον γερμανικό στρατό. Έμεινε για λίγο καιρό αιχμάλωτος του Κόκκινου Στρατού. Μόλις απελευθερώθηκε τελείωσε τις γυμνασιακές του σπουδές και εργάστηκε αρχικά ως βιβλιοϋπάλληλος και στη συνέχεια ως δημοσιογράφος.

 

Το 1947 έγινε μέλος του Ενιαίου Σοσιαλιστικού Κόμματος της Γερμανίας (Λαοκρατική Δημοκρατία της Γερμανίας). Δημοσίευσε τα πρώτα έργα του (ποιήματα και πεζά) το 1951 και το 1954 έγινε μέλος της «Ένωση Ανατολικογερμανών Συγγραφέων» και συντάκτης του περιοδικού «Νέα Τέχνη». Τη δεκαετία του ’50 συνεργάστηκε με το θέατρο Μαξίμ Γκόρκι του Ανατολικού Βερολίνου και το 1959 βραβεύτηκε, μαζί με τη σύζυγό του Ινγκε Μίλερ, με το Βραβείο Τόμας Μαν. Το 1990 βραβεύτηκε με το Βραβείο Κλάιστ.

 

Οι σχέσεις του με το ανατολικογερμανικό καθεστώς διαταράχτηκαν το 1961, λόγω της κριτικής του στάσης. Κατηγορήθηκε για «ιστορικό πεσιμισμό» και διαγράφηκε από την «Ένωση Ανατολικογερμανών Συγγραφέων». Ο ίδιος εξακολουθούσε να δηλώνει μαρξιστής και ουδέποτε αυτομόλησε στη Δύση, παρά τη μεγάλη διάδοση των έργων του και τα συνεχή ανεβάσματα σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης. Το 1984 έγινε μέλος της ανατολικογερμανικής Ακαδημίας Τεχνών. Μετά την επανένωση, ο Μύλλερ εξακολούθησε να ζει στο ανατολικό τμήμα του Βερολίνου, ενώ το 1992 κλήθηκε να συμμετάσχει στην πενταμελή καλλιτεχνική διεύθυνση του ιστορικού θεάτρου του Μπρεχτ, Berliner Ensemble. Το 1995, λίγο πριν το θάνατό του, αναγορεύτηκε στον μόνο καλλιτεχνικό διευθυντή του θεάτρου. Πέθανε από καρκίνο του λάρυγγα στις 30 Δεκέμβρη του 1995, σε ηλικία 67 ετών, χωρίς να προλάβει να ολοκληρώσει το μεγάλο σχέδιο πάνω στο οποίο εργαζόταν: ένα διεθνές φεστιβάλ για την επέτειο των 100 χρόνων από τη γέννηση του Μπρεχτ. Η ταφή του έγινε στο νεκροταφείο Ντοροτέεν του Βερολίνου, εκεί που έχουν ταφεί μεγάλες μορφές των γερμανικών γραμμάτων όπως  ο Χέγκελ, ο Μπρεχτ, ο Χάινριχ Μαν.

Δελτίο Τύπου (pdf)

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑINFOΕΙΚΟΝΕΣΤΥΠΟΣ

Συντελεστές:

Μετάφραση: Ελένη Βαροπούλου
Σκηνοθεσία: Σάββας Στρούμπος
Φωτισμοί: Κώστας Μπεθάνης
Σκηνική εγκατάσταση | Κοστούμια: Ηλίας Παπανικολάου
Δραματουργική συνεργασία: Μαρία Σικιτάνο
Χειριστής φωτός: Δημήτρης Σταμάτης
Photo credits: Αντωνία Κάντα
Δημιουργία αφίσας: Soul Design
Επικοινωνία: Μαριάννα Παπάκη, Νώντας Δουζίνας

Διανομή:

Ελεάνα Γεωργούλη: Ντεμπυσόν
Δαυίδ Μαλτέζε: Αντουάν, Πρώτη Αγάπη
Έβελυν Ασουάντ: Γυναίκα, Πρώτη Αγάπη, Προδοσία
Έλλη Ιγγλίζ: Γκαλουντέκ
Δημήτρης Παπαβασιλείου: Σασπόρτας
Στο εμβόλιμο κείμενο, Άντρας στον ανελκυστήρα ο Δαυίδ Μαλτέζε.

Τοποθεσία: Νέος Χώρος Θεάτρου Άττις, Λεωνίδου 12, Μεταξουργείο, Αθήνα (πλησίον Μετρό Μεταξουργείο)
Παραστάσεις: 2ος κύκλος παραστάσεων από Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2016 ως Κυριακή 22 Ιανουαρίου 2017.
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Κάθε Παρασκευή και Σάββατο στις 21.00 και Κυριακή στις 20.00.
Διάρκεια: 90’
Πληροφορίες-κρατήσεις εισιτηρίων: 210-3225207
Τιμές εισιτηρίων: 12ευρώ (κανονικό), 10ευρώ (φοιτητές, άνεργοι ΟΑΕΔ, ΑμΕΑ)

Συνεντεύξεις/Παρουσιάσεις

Συνέντευξη του Σάββα Στρούμπου στη Νατάσα Κεφαλληνού για ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
Παρουσίαση της παράστασης από τον Άγγελο Καλοδούκα, για το LEFT.GR
Συνέντευξη του Σάββα Στρούμπου στη Μαρώ Τριανταφύλλου για την εφημερίδα Εποχή
Συνέντευξη του Σάββα Στρούμπου στη Σοφία Ζήση, για το Respublica.gr
Παρουσίαση της παράστασης από την Ιλειάνα Δημάδη στο Αθηνόραμα
Συνέντευξη του Σάββα Στρούμπου στον Ηλία Μπιστολά για το περιοδικό Unfollow
Συνέντευξη της Ελεάνας Γεωργούλη στον Σπύρο Κακουριώτη για την εφημερίδα Αυγή
Συνέντευξη του Δαυίδ Μαλτέζε στο Γιώργο Βουδικλάρη για το popaganda.gr
Συνέντευξη των Έλλη Ιγγλίζ, Έβελυν Ασουάντ και Δημήτρη Παπαβασιλείου στην Ηλέκτρα Ζαργάνη για το Κουτί της Πανδώρας
Συνέντευξη του Σάββα Στρούμπου στη Μαριλένα Θεοδωράκου για την εφημερίδα Τα Νέα
Συνέντευξη του Σάββα Στρούμπου στη Μαρία Κυριάκη για το Επί Σκηνής
Συνέντευξη του Σάββα Στρούμπου στην Ερριέττα Μπελέκου για το Culture Now
Συνέντευξη του Σάββα Στρούμπου στον Γιάννη Ελαφρό, για την εφημερίδα ΠΡΙΝ

 

Κριτικές

Κριτική της Μαρίας Κυριάκη στο Επί Σκηνής
Κριτική της Χριστίνας Θάνου στην εφημερίδα Δρόμος της Αριστεράς
Κριτική του Γιώργου Πεφάνη στο CNN Greece
Κριτική του Γιώργου Σαμπατακάκη στην Athens Voice
Κριτική της Μαρώς Τριανταφύλλου στην εφημερίδα Εποχή
Κριτική του Σπύρου Κακουριώτη στο Greek Report
Κριτική της Εύης Προύσαλη στο The Press Poject