Γιεβγκιένι Ζαμιάτιν | Εμείς | B’ Κύκλος Παραστάσεων Νοέμβριος 2015

Η παράσταση “Εμείς” του Γιεβγκιένι Ζαμιάτιν παρουσιάστηκε σε πανελλήνια πρώτη από την Ομάδα Σημείο Μηδέν στο Θέατρο Άττις – Νέος Χώρος την περίοδο από τον Απρίλιο του 2015 ως τον Απρίλιο του 2016.

 

 

Απόσπασμα από το έργο:

Ι-330:

Αγαπητέ μου, είσαι μαθηματικός. Και ακόμη περισσότερο, είσαι φιλόσοφος των μαθηματικών.  Πες  μου, λοιπόν, ποιος είναι ο τελευταίος αριθμός;

D-503:

Ο ποιος; Δεν… δεν καταλαβαίνω. Ποιος τελευταίος αριθμός;

Ι-330:

Να, ο έσχατος, το αποκορύφωμα, ο απόλυτα μεγαλύτερος.

D-503:

Μα, Ι, αυτό είναι ηλίθιο. Αφού το σύνολο των αριθμών είναι άπειρο, πώς μπορεί να υπάρξει τελευταίος;

Ι-330:

Και πώς μπορεί να υπάρξει τελευταία επανάσταση; Δεν υπάρχει. Οι επαναστάσεις είναι άπειρες. Άκου τελευταία! Αυτό είναι για τα παιδιά. Το άπειρο τρομάζει τα παιδιά και τα παιδιά πρέπει να κοιμούνται καλά το βράδυ.

 

 

Λίγα λόγια για το έργο:

Το έργο Εμείς [Mbl] (γράφτηκε το 1921, εκδόθηκε το 1927) εξελίσσεται σε μελλοντικό χρόνο, περίπου 1500 χρόνια από σήμερα, ύστερα από έναν διακοσαετή παγκόσμιο πόλεμο. Στη διάρκεια του πολέμου μεγάλο μέρος του πληθυσμού αφανίζεται, χώρες καταστρέφονται και τα εναπομείναντα κράτη ενσωματώνονται σε μια ολοκληρωτική πολιτεία, το Μονοκράτος. Τον απόλυτο έλεγχο κατέχει ο Ευεργέτης, πρόδρομος του Οργουελικού «Μεγάλου Αδερφού», που  συγκεντρώνει στο πρόσωπό του όλες τις μορφές εξουσίας. Οι πολίτες, η ταυτότητα των οποίων καθορίζεται αποκλειστικά από γραμματικούς και αριθμητικούς κώδικες, έχουν οικειοθελώς αποθέσει την ελευθερία τους στα χέρια του Ευεργέτη.  Το Μονοκράτος έχει κυριαρχήσει στον κόσμο και μέσω του διαστημόπλοιου “Αφομοιωτής” ετοιμάζεται να επεκταθεί και σε άλλους πλανήτες. Ο έρωτας του D- 503, κατασκευαστή του «Αφομοιωτή», για την I- 330, μια αινιγματική γυναίκα που εμφανίζεται βίαια στη ζωή του, σύντομα τον φέρνει αντιμέτωπο με την αντιστροφή όλων των αξιών που πρέσβευε μέχρι τότε, αλλά και με τον ίδιο τον (άγνωστο) εαυτό του. Η I-330 εισβάλλει στον κόσμο του Μονοκράτους ως ένας άλλος θεός Διόνυσος, επιδιώκοντας να θυμίσει στους αριθμημένους ότι η φύση του ανθρώπου είναι διπλή: ένστικτα και λογική μαζί. Το να αντιστέκεσαι στο διονυσιακό στοιχείο σημαίνει να καταπνίγεις το ήμισυ της ύπαρξής σου.

Το φουτουριστικό-δυστοπικό αριστούργημα του Γιεβγκιένι Ζαμιάτιν, ενέπνευσε μεταξύ άλλων σημαντικών προσωπικοτήτων της τέχνης, τον Τζορτζ Όργουελ για τη συγγραφή του περίφημου “1984”, τον Άλντους Χάξλευ για το «Θαυμαστός Καινούριος Κόσμος», τον Ρέι Μπράντμπέρι για το «Φαρενάιτ 451» κ.α.

 

 

Λίγα λόγια για τον συγγραφέα:

Ο Γεβγκένι Ιβάνοβιτς Ζαμιάτιν (1884-1937) γεννήθηκε στο Λεμπεντιάν, 300 χιλιόμετρα νότια της Μόσχας, από πατέρα ιερέα – δάσκαλο και μητέρα μουσικό. Σπούδασε μηχανικός αεροσκαφών στην Αγία Πετρούπολη, αλλά έγινε ευρύτερα γνωστός μέσα από το λογοτεχνικό του έργο. Θεωρείται ένας από τους σπουδαιότερους συγγραφείς της μετα- επαναστατικής περιόδου της Ρωσίας και εμπνευστής του «δυστοπικού» μυθιστορήματος. Συνελήφθη κατά τη διάρκεια της Επανάστασης το 1905 και εξορίστηκε, όμως επέστρεψε παράνομα στην Πετρούπολη έως το 1906, οπότε έφυγε στη Φιλανδία για να ολοκληρώσει τις σπουδές του. Συνελήφθη και εξορίστηκε για δεύτερη φορά το 1911, αλλά πήρε αμνηστία το 1913. Μολονότι υπήρξε στρατευμένο μέλος των Μπολσεβίκων και υποστήριξε αρχικά την Οκτωβριανή Επανάσταση, εν συνεχεία αντιτάχθηκε στο σύστημα λογοκρισίας που εφαρμόστηκε. Το 1931 ζήτησε με επιστολή του στον Στάλιν να του επιτραπεί η έξοδος από τη Ρωσία, η οποία επετεύχθη κατόπιν μεσολάβησης του Μαξίμ Γκόργκι. Τα τελευταία χρόνια της ζωής του τα πέρασε στο Παρίσι,  όπου συνεργάστηκε με τον σκηνοθέτη Ζαν Ρενουάρ στη συγγραφή του σεναρίου της ταινίας «Les Bas- Fonds». Πέθανε το 1937, σε ηλικία 53 χρονών.

 

Δελτίο Τύπου (pdf)

 

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑINFOΕΙΚΟΝΕΣΤΥΠΟΣ

 

Συντελεστές:
Σκηνοθεσία-θεατρική απόδοση-σκηνική εγκατάσταση: Σάββας Στρούμπος

Μετάφραση – κατασκευή μουσικού οργάνου και καθισμάτων: Δαυίδ Μαλτέζε

Μουσική: Έλλη Ιγγλίζ

Φωτισμοί: Κώστας Μπεθάνης

Κοστούμια: Αiram Μαρία Παπαδοπούλου

Κατασκευή σκηνικού: Χαράλαμπος Τερζόπουλος

Δραματουργική συνεργασία: Μαρία Σικιτάνο

Μακιγιάζ: Βιργινία Τσιχλάκη

Χειριστής φωτός: Δημήτρης Σταμάτης

Photo credits: Αντωνία Κάντα

Video & trailer credits: Χρυσάνθη Μπαδέκα

Δημιουργία αφίσας: Soul Design

Επικοινωνία: Μαριάννα Παπάκη, Νώντας Δουζίνας

Διανομή:

Δαβίδ Μαλτέζε: D-503
Ελεάνα Γεωργούλη: I-330
Έλλη Ιγγλίζ: Αφηγητής
Δημήτρης Παπαβασιλείου: Ευεργέτης
Έβελυν Ασουάντ: Ο-90

 

 

 

Τοποθεσία: Νέος Χώρος Θεάτρου Άττις, Λεωνίδου 12, Μεταξουργείο, Αθήνα (πλησίον Μετρό Μεταξουργείο)
Προγραμματισμένη πρεμιέρα: 6 Νοεμβρίου 2015. Λήξη παραστάσεων: 17 Ιανουαρίου 2016.
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Κάθε Παρασκευή, Σάββατο στις 21:00 και Κυριακή στις 20.00
Διάρκεια: 80’
Πληροφορίες-κρατήσεις εισιτηρίων: 210-3225207
Τιμές εισιτηρίων: 12ευρώ (κανονικό), 10ευρώ (φοιτητές, άνεργοι ΟΑΕΔ, ΑμΕΑ)

Συνεντεύξεις/Παρουσιάσεις

Συνέντευξη του Σάββα Στρούμπου στην Αντιγόνη Ρώτα για Το Περιοδικό
Συνέντευξη του Σάββα Στρούμπου στο Γιώργο Μητρόπουλο για το Euronews.com
Συνέντευξη του Σάββα Στρούμπου στο Βασίλη Παπαβασιλείου για το orathessaloniki.gr
Παρουσίαση του ‘Εμείς” και της Ομάδας Σημείο Μηδέν στην εφημερίδα Εποχή από τη Μαρώ Τριανταφύλλου
Συνέντευξη του Σάββα Στρούμπου στη Μαρία Μπάκη για το deBop
Συνέντευξη της Ελεάνας Γεωργούλη στην Έφη Γιαννοπούλου για το Unfollow
Συνέντευξη του Σάββα Στρούμπου στην Ιλειάνα Δημάδη για το Αθηνόραμα
Σάββας Στρούμπος: σημειώσεις και σκέψεις για το “Εμείς” του Ζαμιάτιν στο Culture Now
Συνέντευξη του Δαυίδ Μαλτέζε στην Εριέττα Μπελέκου για το Culture Now
Συνέντευξη του Δαυίδ Μαλτέζε στη Μάνια Ζούση για το Artplay
Κείμενο του Σάββα Στρούμπου για το “Εμείς” στο OnlyTheater
Συνέντευξη του Δαυίδ Μαλτέζε στον Σπύρο Κακουριώτη για την εφημερίδα Αυγή
Παρουσίαση της παράστασης από τον Άγγελο Καλοδούκα για το left.gr
Συνέντευξη του Σάββα Στρούμπου στην Ηλέκτρα Ζαργάνη για το Κουτί της Πανδώρας
Γιεβγκιένι Ζαμιάτιν: Ένας Σοβιετικός Αιρετικός
Συνέντευξη της Ελεάνας Γεωργούλη στη Μαρία Κυριάκη για το Επί Σκηνής
Συνέντευξη της Ελεάνας Γεωργούλη στη Δώρα Χειράκη για το ert.gr
Συνέντευξη του Δαυίδ Μαλτέζε στην Αγγελική Καρυστινού για το onlytheater.gr
Συνέντευξη του Σάββα Στρούμπου στην Τατού Δέδε στο Refeel.gr
Συνέντευξη του Σάββα Στρούμπου στη Βαβυλωνία
Συνέντευξη του Σάββα Στρούμπου στην Αγγελική Πούλου για το the Greek Play Project
Συνέντευξη του Σάββα Στρούμπου στη Μαρία Κυριάκη για το Επί Σκηνής
Συνέντευξη του Σάββα Στρούμπου στην Ηλέκτρα Ζαργάνη για το Documento
Συνέντευξη του Σάββα Στρούμπου στην Lifo

Κριτικές

Κριτική του Λέανδρου Πολενάκη στην εφημερίδα Αυγή
Κριτική της Ιλειάνας Δημάδη στο Αθηνόραμα
Παρουσίαση της παράστασης από τον Δημήτρη Πανταζόπουλο στο “Ξεκίνημα”
Κριτική της Νατάσας Κεφαλληνού στο “Περιοδικό”
Κριτική του Παύλου Αγιαννίδη στην εφημερίδα Τα Νέα
Κριτική της Κατερίνας Νικολάου στο thinkfree.gr
Κριτική του Π. Μαρτίνεθ στο Lavart.gr
Κριτική του Βαγγέλη Ραφτόπουλου στο Thessaloniki-portal.gr
Κριτική της Ιωάννας Λιούτσια στον Εξώστη
Κριτική του Λεωνίδα Βατικιώτη στην εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κριτική της Σοφίας Χαχάλη στο Artic.gr
Κριτική της Χαράς Κιούση στο Newsbeast.gr
Κριτική της Μαρίας Κυριάκη στο Επί Σκηνής
Κριτική του Σπύρου Παγιατάκη στην εφημερίδα Καθημερινή
Κριτική του Δημήτρη Τσατσούλη στο www.imerodromos.gr
Κριτική της Ματίνας Καλτάκη στη LIFO
Κριτική από το “Φουαγιέ”